Värsket verd koolidesse

edumus_blog_varsket_verd_1200x785.jpg

 

Inspireeriv õpetaja ärgitab õppija motivatsiooni ja nii pingutavad õpilased rohkem, ütlevad õppimise uurijad. Õpetamise eesmärk peakski olema eelkõige kujutlusvõime äratamine ja materjali sidumine, nii et tekiks vajadus seda omandada. Seega on inspiratsioonil õppimise juures ülitähtis roll, millele kahjuks haridusteemalistes aruteludes edetabelikohtade ja koolistressi talumise kõrval enamasti piisavalt tähelepanu ei pöörata. Inspiratsioon saab aga tulla üksnes motiveeritud õpetajalt, kes mitte ainult ei valda konkreetse aine õppekava, vaid oskab seda ka loovalt rakendada.

Elukutselistelt õpetajatelt ei saa oodata, et nad ühtlasi valdavad IT, keskkonnatehnoloogia ja kodanikuühiskonna viimaseid arenguid ning suudavad õpet digiühiskonnale omaselt igakülgselt praktiliseks ja kaasahaaravaks muuta. Nagu muuski kollektiivis ei saa ka kooliperes eeldada, et kõigil on kõik kompetentsid ideaalsel tasemel olemas. Tuleb hoopis loota, et meeskond moodustab tugeva terviku.

Hariduses peaks juba lähitulevikus pöörama tähelepanu mitmekesisuse kasvatamisele. Koolides võiks seega olla võimalikult erineva taustaga õpetajaid – nii suurepäraseid elukutselisi õpetajaid kui ka neid, kes valdavad teisi tähtsaid ja elulisi teemasid.

Meie koolisüsteem on õnneks üha enam avanenud erinevatele eluvaldkondadele. «Tagasi kooli» algatuse raames on antud juba tuhandeid tunde ning «Noored kooli» programmi kandideerib iga aasta üha enam huvilisi. Kusjuures huvilised pole ainult noored, vaid juba kogenud spetsialistid teistest valdkondadest, kes on valmis tegema oma elus karjääripöörde.

Niisiis võiks koolid olla valmis kaasama ka neid, kes on alustuseks valmis haridusse andma käe asemel ainult sõrme. Kuigi sellistel õpetajatel ei ole enamasti õpetaja kvalifikatsiooninõuded täidetud, pole n-ö süsteemiväliste võõrkehade lisandumine koolisüsteemis midagi uut.

Kui «Tagasi kooli» toob spetsialistid klasside ette üheks tunniks ja «Noored kooli» kaheks aastaks, siis Edumuse haridusalgatus pakub nende vahel kuldset keskteed. Ühele klassile ühe aine andmine ühe õppeaasta jooksul on panus, mis võib mõjuda õpilastele väga inspireerivalt.

Katseaasta läbinud Edumuse programm on koolidele suurepärane võimalus leida spetsialiste, kes toovad klassiruumi kõige värskemaid teadmisi oma valdkonna arengutest. Töö kõrvalt väikese koormusega õpetama tulemise huvilisi on kogunenud juba ligi 200. Nüüd vastu sügist on koolide kord oma uks paotada ja leida motiveeritud õpetamishuvilistele sobivaim koht, olgu selleks siis kord nädalas kokanduse valikaine juhendamine või nädalas ühe praktilise füüsikatunni andmine.

Ühelt poolt on spetsialistide kaasamine suurepärane võimalus, kuidas leevendada igipõlist õpetajate puuduse ja ülekoormatuse probleemi. Teisalt rikastab see noorte koolikogemust ja loodetavasti inspireerib neid Eestile edu tooma.

 

Previous
Previous

Unistades tuleviku haridusest

Next
Next

Edumuse õpetajad Tallinna Humanitaargümnaasiumis