Sofiya Shutyak: Õpetaja olla pole kerge, aga väga huvitav

Sofia Shutyak õpetab ainet "Õiguse alused" Lvivi 34. M. Šaškevitši nimelises keskkoolis. Foto: Olesia Pereverzieva

 

Sofiya Shutyak on jurist ja kahe lapse ema. Ta on läbi viinud mitmeid koolitusi kolleegidele, kuid pole kunagi õpetanud õigust keskkooliõpilastele. Eelmisel suvel liitus ta Edumuse programmiga Ukrainas ja alates 2021. aasta septembrist on ta põhitöö kõrvalt Lvivi 34. keskkoolis õiguse aluste valikaine õpetaja.

Kohtusime Sofiyaga tema kontoris ja esitasime talle mõned küsimused senise õpetamiskogemuse kohta.

Kuidas sa Edumuse programmist teada said?

Kuulsin Edumusest selle kooli direktorilt, kus mu lapsed õpivad. Ta mainis, et meie kool osaleb rahvusvahelises haridusprojektis, ja lisas, et igaüks võib tulla õpetama ning seeläbi ka ise midagi uut õppida ja uusi oskusi omandada. Otsustasin, et miks mitte proovida.

Miks sa programmiga liitusid?

Minu jaoks oli see pigem huvitav. See on tõeline väljakutse, kuna pead oma õpilastega olema aus ja avatud ning andma neile praktilisi teadmisi. Muidu nad ei usalda sind.

Pealegi meeldib mulle oma teadmisi teistega jagada – usun, et kedagi teist õpetades õpid ka ise väga palju. Kuna ma ise töötan ökoloogilise õiguse valdkonnas, saan aru, et peaksime olema enda ja looduse vastu hoolivad ning proovima järgida selliseid keskkonnatrende nagu näiteks nullkulu elustiil (zero waste).

Kooliõpilased on meie ümber toimuva indikaatorid. Nad esitavad avameelseid küsimusi: miks me peaksime seda õppima? Mis on tulemus? Mis on selle põhjus? See, kui täiskasvanud oskavad sellistele küsimustele vastata, aitab ka meil paremaid otsuseid teha.

Sofiya liitus Edumuse programmiga uudishimust, kuid poole aastaga on ta juba ka ise palju õppinud. Foto: Olesia Pereverzieva


Kas sa õpetad koolis kohapeal või distantsilt?

Olen tunde läbi viinud mõlemas formaadis. Eelistan elavat suhtlust, kuna nii õpid oma õpilasi palju paremini tundma ja saad nende tähelepanu lihtsamini tunni teemal hoida. Veebitundide pidamine on palju keerulisem.

Millised tunded olid sul, kui õpetama asusid? Kuidas su esimene tund läks?

Ma mäletan hästi oma esimest tundi. Olin šokeeritud, kui mõistsin, et olen üsna kärsitu ja polegi valmis kooliõpilastega töötama. Täiskasvanutega suhtlemine on teistsugune – noored on väga otsekohesed ja ausad. Nad võtsid mind vastu küsimusega “Miks sa meie juurde õpetama tulid?”. Olin üllatunud, kuid otsustasin, et ma ei anna alla, sest see on tõesti huvitav!

Õpetaja töö ei ole kerge. Oluline on olla aus, vastutustundlik, kontrollida oma emotsioone ja arvestada õpilaste õrna hingeelu.

Esimesed tunnid ei olnud kerged, kuid Sofiya ei kahetse, et osaleb Edumuse programmis ja saab keskkooliõpilastega töötada. Foto: Olesia Pereverzieva


Kas koolis õpetamisel oli sinu jaoks ka midagi üllatavat?

Märkasin, et kooliklass on justkui ühiskonna peegeldus. Kui vanemad pole oma eluga rahul, ei ole rahul ka nende lapsed. Samuti on klassis kujunenud jaotumine "nutikateks õpilasteks" ja "ülejäänuteks". See ei ole aus, sest ükski õpilane pole rumal. Nad kõik on lihtsalt erinevad ja õpetaja peaks püüdma leida õpetamisviise, mis oleks igaühe jaoks huvitavad. Ka õpilastele lähenemine peaks olema erinev.

Kas oled juba mõne keerulise olukorraga kokku puutunud?

Õpilaste käitumine oli mõnes tunnis ebaviisakas: nad segasid vahele, olid lärmakad. Hiljem sain aru, et peaksin olema kannatlik ja lahendama selliseid probleeme dialoogi abil, mitte ignoreerima õpilasi.

Minu jaoks oli probleemiks ka see, et õpilased kasutavad tunni ajal nutitelefoni: loevad moeuudiseid, mängivad mänge. Selgitasin neile, et nii võivad nad meie suhtluses millestki olulisest ja kasulikust ilma jääda.

Kuid kindlasti õpivad lapsed kõikjalt. Nad jälgivad, kuidas sa räägid, kuidas erinevates olukordades reageerid, mida ütled, kuidas kooli administratiivsed tegevused on korraldatud, kuidas riigiasjad toimivad. Nad vaatavad ja analüüsivad – koolide peamine ülesanne peaks olema õpetada praktilisi oskusi. Täiskasvanud peaksid olema aktiivsemad ja teadvustama, et nad õpetavad noori oma tegudega.

Ma ei kahetse hetkekski, et Edumuse programmiga liitusin, ja olen õnnelik, et saan sellest osa võtta.


Hoia silma peal Edumuse tegevustel Ukrainas! Jälgi meid Facebookis ja Instagramis.

Previous
Previous

TOP 8: Eesti kõige silmapaistvamad haridusidud, kellelt võib tulevikus suuri tegusid oodata

Next
Next

#EdumusWrapped: Tagasivaade 2021. aastale