Edumus ei võta ainult sõrme, ta võtab terve käe

 

27. aprill 2020 - Katri Krall-TAMMIK

Eelmisel sügisel otsustasid Eesti Energia inimesed – Monika, Kristiina, Katri, Sander ja Kaido – tõtata Edumuse programmi raames appi neile koolidele, kel mõne aine õpetajaid napib. Terve õppeaasta vältel on nad usinalt toimetanud ning nüüd on aeg üheks suuremaks kokkuvõtteks.

Oma õpetajakogemusest räägivad Monika, Sander ja Kaido nüüd lähemalt*. Ning kui tunned, et võiksid ka ise järgmisest õppeaastast klassi ees seista, siis www.edumus.org aitab sind infoga edasi.

 

Millise kooli, klassiastme ning õppeainega end Edumuse programmi raames sidunud oled?

Monika: Õpetan Tallinna Saksa Gümnaasiumi kümnendatele klassidele majandusõpet. Mõlemal klassil on üks tund nädalas.

Sander: Mina käin kahel korral nädalas Tallinna Ühisgümnaasiumi seitsmendikele matemaatikat õpetamas. Oleme tunnid ühe teise õpetajaga omavahel ära jaganud.

Kaido: Oleme Sanderiga kolleegid ka koolis. Küll aga selle erinevusega, et mina jagan 12. klassidele füüsikateadmisi. Kolm klassikomplekti on terve õppeaasta peale jagunenud ning koolis käin kohal kahel korral nädalas.

Monikale anti tema esimesel õpetajate päeval koolikell üleMonikale anti tema esimesel õpetajate päeval koolikell üle

Monikale anti tema esimesel õpetajate päeval koolikell üle

 

Igapäevaseid töökohustusi jagub ju niigi. Miks otsustasid ka õpetajaametis kätt proovida?

Monika: See tundus päris hea väljakutse iseendale. Mul on võimalus areneda, õppida, saada uusi teadmisi, parandada esinemisoskust ning mis peamine – panustada Eesti haridussüsteemi.

Sander: Mina olin varemgi peretuttavate lapsi matemaatikas järele aidanud ning tundsin, et olen valmis klassi ees seisma. Samuti on minu pere vanemates generatsioonides õpetajaid olnud, sealt ka huvi selle ameti vastu.

Lisaks pakkus huvi näha akadeemilist õppetööd n-ö teiselt poolt lauda, olles ise alles hiljuti keskkooli lõpetanud.

Kaido: Otsustasin Edumusega liituda, kuna olen juba ammu tahtnud õpetajaametit proovida. Tegelikult koolitan oma igapäevatöö raames ka jaotusvõrgu elektrikke ning Edumuses osalemine aitab mul kindlasti ka koolituste kvaliteeti tõsta.

 

On koolitöö pannud ka igapäevaseid tööülesandeid paremini läbi mõtlema?

Monika: Hea plaanimise korral annab õpetamist väga hästi tööga sobitada. Rääkisin töökorralduse oma juhiga läbi ja ta andis selleks rohelise tule. Oleneb muidugi inimesest, kuid minul võtab tundideks ettevalmistamine, materjalide kokkupanek, tööde kontrollimine ja tagasiside andmine aega u 3–4 tundi. Teen seda enamasti nädalavahetustel.

Sander: Töökorraldus otseselt muutunud pole. Tallinna Ühisgümnaasium on Lelle tänava kontorist mõne minuti kaugusel ning minu tunnid toimuvad üldjuhul lõunasel ajal. See teeb õpetamise suhteliselt kergeks. Hiliseid õhtutunde pole samuti märgatavalt juurde tulnud: tundide ettevalmistamine võtab õhtusest ajast umbes tunnikese.

Kaido: Septembris alustades tundus koormus päris suur, sest tundide sisu tuli põhimõtteliselt nullist üles ehitada. Alguses kulus ettevalmistamiseks rohkem aega, kuid mida aeg edasi, seda lihtsamaks läks. Esimese klassikomplektiga läbi tehtud kursus peegeldas ka selgelt, mida oma materjalis muuta võiksin.

Jah, õpetaja nägu võib ka naerul olla. Pildil Kristiina, kes praeguses olukorras kohtub oma 25 õpilasega kaks korda nädalas Teamsi vahenduselJah, õpetaja nägu võib ka naerul olla. Pildil Kristiina, kes praeguses olukorras kohtub oma 25 õpilasega kaks korda nädalas Teamsi vahendusel

Jah, õpetaja nägu võib ka naerul olla. Pildil Kristiina, kes praeguses olukorras kohtub oma 25 õpilasega kaks korda nädalas Teamsi vahendusel

 

Sina õpetad Edumuses, aga mida on Edumus Sulle õpetanud? Mis kõige rohkem rõõmu valmistab?

Monika: Oo, õpetamine on mulle väga palju positiivseid elamusi andnud! Olen targemaks saanud, sest pean õpetatavad teemad endale selgeks tegema, enne kui klassi ette lähen. Palju rõõmu teeb see, kui klass aktiivselt kaasa tuleb, arutleb, küsib ning arvamust avaldab. Ja meil on Edumuse õpetajatega tekkinud väike tore kogukond, kellega rõõme ja kogemusi jagame.

Sander: Minu silmaring on oluliselt avardunud ning olen palju ka enda kohta õppinud. Edumuse koolitustel oleme tähelepanu pööranud inimeste psühholoogiale ning sellele, kuidas aju töötab ja uusi teadmisi vastu võtab. Enim head meelt valmistab see, kui mõni õpilane, kes ei ole pikalt teemast aru saanud, selle lõpuks läbi lõikab.

Kaido: Motivatsioon põhitöökohal on tõusnud, kindlasti olen nüüd parem ajaplaneerija. Õpilased tegid sisseelamise väga meeldivaks. Muidugi prooviti ka närvidega mängida, aga pärast 45 minutit kestnud „teatrit“ said nad aru, et tolku ei ole – läksime sõbralikult edasi.

Edumus on mind unistama õpetanud. Sügav kummardus Edumuse tiimile, kes usub, et ka õpetajahariduseta inimene saab tundide andmisega edukalt hakkama. Enne õpetama asumist läbisime süvakoolituse. Huumoriga võib öelda, et tegime kaheaastase magistriõppe ära vaid kolme päevaga.

Klassijuhatajad on tulnud minu juurde ning öelnud, et ma meeldin õpilastele. See teeb südame soojaks ja annab märku – olen õiges kohas.

 

Edumuse õpetajad harivad end iga paari kuu tagant toimuvatel koolitustel. Eriolukorra tõttu toimus aprillikuine kohtumine veebis. Grupitööd teevad ülevalt vasakult Katri, Edumuse ellukutsuja Maria Rahamägi, Kaido ning MonikaEdumuse õpetajad harivad end iga paari kuu tagant toimuvatel koolitustel. Eriolukorra tõttu toimus aprillikuine kohtumine veebis. Grupitööd teevad ülevalt vasakult Katri, Edumuse ellukutsuja Maria Rahamägi, Kaido ning Monika

Edumuse õpetajad harivad end iga paari kuu tagant toimuvatel koolitustel. Eriolukorra tõttu toimus aprillikuine kohtumine veebis. Grupitööd teevad ülevalt vasakult Katri, Edumuse ellukutsuja Maria Rahamägi, Kaido ning Monika

Aga milliseid takistusi on tulnud ületada?

Monika: Algus oli paras pähkel! Esimestel kordadel oli närv sees, higinire jooksis mööda selga alla ja tunni lõpus oli tunne, nagu oleks korralik füüsiline trenn selja taga. Edaspidi läks kergemaks. Kindlasti peaks arvestama, et mingil hetkel võib tundide ettevalmistamisest ja õpetamisest väsimus tekkida, soov pausi võtta. Õppetöö kestab kogu õppeaasta, õnneks on koolivaheajad, need annavad võimaluse hinge tõmmata.

Sander: Eks tuleb osata tunnis korda hoida ning hoolt kanda, et õppetempo oleks kõigile jõukohane ning piisavalt intrigeeriv. Ühtlasi on igal õpilasel oma halvad päevad ja mured ning sellisel juhul on teinekord keeruline aru saada, miks õppetöö ei suju nii kergelt.

Kaido: Mina sain oma kooli, klassi ja aine teada alles augusti lõpus ja siis tuli kiiresti tegutseda. Tahan õpetajana ka jätkata ning loodan, et seekord saan kokkulepped varem sõlmitud.

Väljakutseid on olnud veel, näiteks tegin ühele õpilasele 11. klassi materjali peale arvestuse ning teise õpilasega tegelen individuaalõppel.

 

Praeguses eriolukorras klassiruumis õppetööd ei toimu. Kuidas Sina sellises olukorras toimetad?

Monika: Kasutan õpilastega suhtlemiseks ja õppetöö läbiviimiseks erinevaid kanaleid, näiteks videotundideks MS Teams´i, materjalide jagamiseks eKooli või Opiqut. Saksa Gümnaasiumil on hästi tore koolipere, kes igati toetab, saan neilt erinevaid näpunäiteid, kuidas koduõpet paremini organiseerida ja sellises olukorras tunde läbi viia.

Sander: Hetkel kasutame opiq.ee keskkonda, mis on otse ka eKooliga seotud. Opiqus on vajalik õppematerjal ning tööd olemas, viimaseid kontrollib arvuti automaatselt. See teeb olukorra lihtsamaks, kuna tööde kontrollimine on kõige aeganõudvam osa minu „õpetajakarjääris“.

Kaido: Mul on oma veebileht, mille kaudu õpilastele materjali jagan. Samuti teen õppevideosid, kus ma küll ennast ei näita, vaid räägin peale. Klassiruumist ning vahetust suhtlusest õpilastega tunnen aga suurt puudust.


Kas ja miks soovitaksid ka teistel energialastel sügisest Edumuses osaleda?

Monika: Soovitan kõigile neile, kes tahavad mugavustsoonist välja astuda ja on valmis iganädalaselt sellele oma aega pühendama. Õpetamine on parim võimalus ise õppida ja samas oma teadmisi jagada. Väärt kogemus, mida kusagilt mujalt ei saa! Ja noored on ägedad, saab palju nalja ja positiivseid emotsioone!

Sander:  Kindlasti soovitaksin ka kolleegidel osaleda, et end proovile panna ning õpetajatöö muredest ja rõõmudest aimu saada. Lisaks tekitab hea tunde seegi, et oled oma teadmisi kellelegi edasi andnud või eeskujuks olnud.

Kaido: Mina kui introvert saan õpetajana hakkama, järelikult saavad kõik teised ka. Samuti pakub õpetajaamet põhitöökohale vaheldust, annab lisakogemusi ning suurendab silmaringi.

*Kristiina õpetab matemaatikat Tallinna Ühisgümnaasiumi 9. klassile ning Katri Krall-Tammik toimetab abiõpetajana Kohtla-Järve Järve Kooli kolmandikega.

Tahad ise samuti Edumuse õpetaja kogemuse ära proovida?

 

Previous
Previous

Kuidas valmistuda Edumusega õpetamiseks?

Next
Next

Ettevõtete spetsialistid õpetavad koolis matemaatikat, füüsikat jt õppeaineid